Medieval PBF
Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.

Medieval PBF

PBF, Średniowiecze, Strategia
 
IndeksGalleryLatest imagesSzukajRejestracjaZaloguj

 

 Dział ekonomiczny

Go down 
AutorWiadomość
Peroox
Admin



Liczba postów : 134
Join date : 10/08/2015

Dział ekonomiczny Empty
PisanieTemat: Dział ekonomiczny   Dział ekonomiczny Icon_minitimePon Sie 10, 2015 5:52 pm

Zasady ekonomiczne

Gospodarka państwa zależy od tego jak będzie skonstruowana ekonomia dlatego też poniższa mechanika jest bazą, która zostanie dostosowana do waszego systemu gospodarczego.

Składa się on czterech filarów: prowincji, miast, handlu i ludności.

Ludność wchodzi w skład wszystkich poprzednich filarów, ale bez niej nie istniała by gospodarka.


Rozdział I

Powrót do góry Go down
https://medievalpbf.forumpolish.com
Peroox
Admin



Liczba postów : 134
Join date : 10/08/2015

Dział ekonomiczny Empty
PisanieTemat: Re: Dział ekonomiczny   Dział ekonomiczny Icon_minitimePon Sie 10, 2015 5:53 pm

Prowincje i miasta

Prowincja:

Każda z prowincji posiada przypisaną do siebie ludność, wartość ziem(WZ), limit rekrutowania wojsk jak i w systemie feudalnym rycerzy i możnowładców. Na podstawie ludności i wartości ziemi obliczany jest przychód od którego odejmowane są koszty zarządzania prowincją w zależności od ustroju państwa (administracja/możnowładcy/inne).

Każda prowincja posiada swoje miasto centralne, które jest stolicą prowincji. Jeżeli nie jest to wolne miasto to mieścić się w nim będzie administracja a w systemie feudalnym to z reguły także zamek możnowładcy władającego tą prowincją. Dopóki miasto centralne lub centralna twierdza się broni to prowincji nie można uznać za oficjalnie podbitą.

Duże miasta:

Miasta są często największymi po twierdzach i zamkach ostojami władzy i to w nich mieści się dalsza administracja. Przez nie także przepływa cały handel, jaki potem dochodzi do kolejnych wiosek i miasteczek (chyba, że cła są zaporowe). Przy szlakach handlowych wyrastają zajazdy i karczmy, rzemieślnicy otwierają swoje warsztaty, a wokół tego przybytki użyteczności publicznej, w postaci choćby zamtuzów.

Aby ująć dochody jakie przynoszą miasta trzeba ująć nie tylko jego ludność, ale bogactwo bo im bogatsze miasto tym większe podatki z powyższych przybytków.

Miasta posiadają punkty dobrobytu (PD), które wyznaczają jego bogactwo. Nie zawsze wyższe bogactwo oznacza większe miasto, ale w większości przypadków są one współzależne. Dodatkowe dochody jakie generują miasta będą zależne od handlu.

Wolne miasto:

Może się zdarzyć, że bogate i silne miasto zechce stać się niezależne od wyższej władzy i przestać płacić podatki na rzecz innych. Może zdarzyć się to na drodze buntu lub wojny, a także wykupienia miasta od władcy. Nawet jeżeli było ono miastem centralnym, to nie powoduje to oderwania się całej prowincji, a jedynie miasta co spowoduje, że trzeba będzie wybrać nowe miasto centralne(z reguły drugie największe w prowincji).

Wolne miasta traktowane są jako państwa-miasta NPC, z którymi można normalnie zawierać wszelkie umowy i traktaty, jak również też wszczynać wojny. Zdobycie takiego miasta przez władcę, niekontrolującego prowincję nie daje mu władzy nad prowincją, a jedynie nad tym miastem.

Wolne miasta z reguł nie będą posiadać wartości ziem jako chyba, że teren oderwany od prowincji będzie na tyle duży, że zostanie on zaznaczony na mapie czymś więcej niż tylko kropką. W zamian za to posiadają one współczynnik dobrobytu.
Powrót do góry Go down
https://medievalpbf.forumpolish.com
Peroox
Admin



Liczba postów : 134
Join date : 10/08/2015

Dział ekonomiczny Empty
PisanieTemat: Re: Dział ekonomiczny   Dział ekonomiczny Icon_minitimePon Sie 10, 2015 6:01 pm

Ludność i punkty wartości

Ludność:
Ludność stanowi podstawę całej gospodarki, dlatego w różnych aspektach uwzględniana jest zarówno w prowincjach, miastach, limitach rekrutacyjnych i handlu jako strona pracująco, kupująca ale ponadto jedyne czego można być pewnym to śmierci i podatków.

Wartość ziemi:

Wartość ziemi jest powiązana z wszystkim co daje nam ziemia, a więc z rolnictwem, leśnictwem, górnictwem, hodowlą, myślistwem itd. Odkrywanie nowych złóż, inwestycje w rozwój hodowli czy rolnictwa czy rybołówstwa na terenach nadbrzeżnych zwiększa wartość ziemi i dochody, która ona przynosi. Dochody z kopalni złóż surowców strategicznych nie wliczają się do tej puli.

Nie jest ona stałym i niezmiennym współczynnikiem, a więc może się zmieniać. Powodzie, huragany, pożary rzadziej susze czy ulewy itp. na stałe wpływają na niego, zazwyczaj z efektem ujemnym, aczkolwiek powódź nanosząca rzeczne muły użyźniając suche i słabe ziemie.

Tak samo grabieże, plądrowanie czy całościowo niszczenie miast i wiosek zmniejsza wartość ziem jak także i punkty dobrobytu ponieważ te powiązane są właśnie z nimi.

Świat nie jest sprawiedliwy i to samo dotyczy się ziemi. Niektóre prowincje mają bardziej żyzne ziemie, więcej złóż czy lasów, albo lepszy klimat i będzie dawać więcej dochodu niż prowincja z słabą glebą. Nie oznacza to jednak, że gdy prowincja ma niską wartość ziemi to automatycznie jest posiada ona słabą glebę. Po upadku Imperium wiele ziem zostało spustoszonych i zniszczonych, a brak rąk do pracy przy irygacji i pracy na roli zmniejszył wartość ziemi.

Punkty dobrobytu:

Powiązane są one z miastami, miasteczkami, mniej z wsiami, w których mieszkańcy produkują dobra i handlują. Rozwój rzemiosła, rozbudowy manufaktur, ekspansja gildii kupieckich czy sam rozwój miast i ich obronności powoduje wzrost punktów dobrobytu, a zmniejsza je wszystko co szkodzi, niszczy miasta, bądź też blokuje ich rozwój i prowadzi do regresji.


Ostatnio zmieniony przez Admin dnia Pon Sie 10, 2015 7:13 pm, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry Go down
https://medievalpbf.forumpolish.com
Peroox
Admin



Liczba postów : 134
Join date : 10/08/2015

Dział ekonomiczny Empty
PisanieTemat: Re: Dział ekonomiczny   Dział ekonomiczny Icon_minitimePon Sie 10, 2015 6:42 pm

Surowce strategiczne:

Surowce strategiczne są to przede wszystkim minerały, ale i rzadkie towary które nie występują powszechnie. Fakt posiadania ich pozwala na czerpanie z nich dodatkowych korzyści ponad zwykłe dochody z górnictwa, rolnictwa bądź handlu.

Takimi surowcami można handlować przez co uzyskiwać bonus. Z każdego złoża wydobywa się określoną ilość surowca, zależnego od wielkości, jakości i jego wykorzystania. Surowce nie gromadzą się co turę, więc uzyskuje się z niego bonus, dochód, albo się go przehandlowuje.

Węgiel jest uznawany za surowiec powszechny i wszędzie się trafi węgiel drzewny, albo kopalniany dlatego nie stanowi on surowca strategicznego i posiada do niego dostęp.

Surowce kopalniane:
- Żelazo - surowiec militarny - lepsza stal, dodatkowe przychody
- Miedź- surowiec militarny - lepszy brąz, dodatkowe przychody
- Srebro - dodatkowe przychody, pozwala na bicie własnych monet
- Złoto - dodatkowe przychody, pozwala na bicie własnych monet
- Sól - dodatkowe przychody, konserwowanie żywności na ekspedycje
- Marmur - surowiec prestiżowy do rzeźby i architektury, dodatkowe przychody

Pozostałe:
- Futra - dodatkowe przychody
- Wina - dodatkowe przychody
- Przyprawy - dodatkowe przychody
- Jedwab - zwiększa przychody z handlu, prestiz

Dodatkowo surowcami niehandlowe:
- Bardzo żyzne ziemie (trzeba zaznaczyć czy wykorzysta się je jako łąki, czy pod uprawy roślin)
- Gęste lasy
- Bogate łowiska

Surowce niehandlowe zwiększają przychody z prowincji poprzez zwiększoną produkcję, dodatkowo zwiększają limit wojsk.
Powrót do góry Go down
https://medievalpbf.forumpolish.com
Peroox
Admin



Liczba postów : 134
Join date : 10/08/2015

Dział ekonomiczny Empty
PisanieTemat: Re: Dział ekonomiczny   Dział ekonomiczny Icon_minitimeWto Sie 11, 2015 8:05 pm

Handel:

Handel wewnątrz państwa przynosi nam profity z opłat celnych i innych podatków, płaconych przez kupców. Ponadto, zyski można czerpać nie tylko z własnych kupców, ale i umów międzypaństwowych dających przywileje własnym kupcom w innym państwie, jak i ustalonej wymiany towarów między władcami z ich prywatnej kiesy.

O ile gildie handlowe i samodzielni kupcy naszego kraju mogą handlować niezależnie od podpasanych traktatów, to w żadnym stopniu nie wpływa to na dochody z handlu zagranicznego naszego państwa. Aby zacząć czerpać dochody z tego jak i własnego handlu należy podpisać stosowną umowę handlową, w które zostanie podana trasa handlowa, wymieniane towary zwykłe (fabularne) jak i strategiczne o ile takowe są.

Ponadto określa się wielkość handlu w wypadkowej jednostki masy i wartości towarów.

Im lepiej prezentuje się umowa tym większy bonus do zysków z tego handlu się otrzymuje.

Dokładne uściślenia umowy nie mogą być tajne, ale sam fakt podpisania umowy jak i czym głównie będzie się handlować musi być jawne, ponieważ sam fakt takiego handlu nie jest tajny.

Republiki handlowe ponadto mogą otwierać własne faktorie handlowe w państwach z którymi oficjalnie handlują dodatkowo zwiększając swoje zyski i w mniejszym stopniu zyski drugiej strony.


Karawana handlowa: Ładowność 25j, Koszt utworzenia: 50 Koszt utrzymania: 5
Strzeżona karawana handlowa: Ładowność 25j, Koszt utworzenia: 150, Koszt utrzymania: 15
Koga handlowa: 100j, Koszt utworzenia: 300, Koszt utrzymania: 40
Uzbrojona koga: 75j, Koszt utworzenia: 400, Koszt utrzymania: 50
Powrót do góry Go down
https://medievalpbf.forumpolish.com
Sponsored content





Dział ekonomiczny Empty
PisanieTemat: Re: Dział ekonomiczny   Dział ekonomiczny Icon_minitime

Powrót do góry Go down
 
Dział ekonomiczny
Powrót do góry 
Strona 1 z 1
 Similar topics
-
» Dział militarny

Permissions in this forum:Nie możesz odpowiadać w tematach
Medieval PBF :: Dział techniczny :: Zasady gry-
Skocz do: