Medieval PBF
Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.

Medieval PBF

PBF, Średniowiecze, Strategia
 
IndeksGalleryLatest imagesSzukajRejestracjaZaloguj

 

 Związek Eharyjski - Ojciec Ted

Go down 
2 posters
AutorWiadomość
Ojciec Ted




Liczba postów : 13
Join date : 21/08/2015

Związek Eharyjski - Ojciec Ted Empty
PisanieTemat: Związek Eharyjski - Ojciec Ted   Związek Eharyjski - Ojciec Ted Icon_minitimePon Sie 24, 2015 6:01 pm

Państwo/Republika kupiecka - powiem szczerze że nie wiem jak to zakwalifikować? Razz
Pełna nazwa państwa: Związek Eharyjski
Pełne imię i tytuł władcy: Hidar II Hamajra
Ród panujący: Hamajryci
Ustrój: Dualizm władzy: Namiestnik (de iure wojskowa i wykonawcza, de facto niemal nieograniczona władza nad całym państwem) i Regent (władza cywilna, de iure administracyjna i fiskalna, mocno jednak ograniczona przez Namiestnika). Namiestnik jest tytułem obieralnym, to znaczy że tytuł namiestnika przysługuje jednej rodzinie, ale Namiestnik nie musi przekazywać swojej władzy na najstarszego syna - możne nawet wyznaczyć na następce dalekiego kuzyna lub wuja, byle władza została w rodzinie. Regent jest natomiast tytułem elekcyjnym, wybierany jest na 7-letnią kadencje przez zgromadzenie wszystkich uprawnionych do głosowania (wojskowi, kupcy należący do gildii i urzędnicy).

Historia powstania:
Przodkowie dzisiejszych Eharyjczyków przybyli ze wschodu, i pierwotnie byli ludem kupieckim i rybackim, mocno przywiązanym do morza i bardzo wojowniczym, choć również mocno podzielonym. Zajmowali się również piractwem i łupieżczymi najazdami. Ocieplenie klimatu i zmiana prądów morskich zmusiły ich do migracji na obecnie zamieszkiwane ziemie (wybrzeże u nasady tego półwyspu w kształcie grota, na północny zachód od Wielkiej Pustyni Śmierci). Początkowo zakładali oni szereg słabych, nadmorskich miast-państw, coraz silniejszych z biegiem lat, z trudem wyrywających te ziemie z rąk autochtonów, zwanych Dakijczykami (śniadymi). Początek osadnictwa Eharyjczyków na tych ziemiach szacuje się na lata 180-190. W latach 270-280 wykrystalizowało się już kilka silnych miast-państw, w tym: Maarhat, Varhaia, Orhakia, Jarha, Hadar, utrzymujących się z handlu, pozyskiwania soli z morskich salin, sprzedawania niewolników (głównie Dakijczyków) i wystawiania najemników w Imperium i krajach ościennych. W tym okresie ziemie Eharyjczyków leżały już na granicy Imperium Valarum, ale zachowywały względną polityczną niezależność, bogacąc się na pośrednictwie w handlu między Imperium a Arabami. Wtedy jednak nienasycone ambicje terytorialne zwróciły wzrok imperium ku Eharei. Stosując taktykę dziel i rządź, Imperium starało się skłócić państwa miasta przeciw sobie i wspierać Dakijczyków przy rekonkwiście utraconych ziem. To jednak poskutkowało zawiązaniem Związku Marhackiego (od nazwy przewodniego miasta Maarhat), który w latach 329-333 oraz 337-340 odparł najazdy Dakijczyków i Imperium. Niespodziewanie jednak kres państwu położyła... ekonomia. Maarhat miał zwyczaj pobierać niskie podatki (które wymogły populistyczne stronnictwa patrycjuszy), zwłaszcza od najbogatszych obywateli cieszących się licznymi ulgami podatkowymi, zastępując braki w skarbcu pożyczkami od gildii kupieckich (będących w rękach tych samych bogatych oligarchów, mających wpływ na rządy w związku), co w oczywisty sposób prowadziło do drenowania skarbu państwa, wypływu monety za granicę i narastania zjawiska tezauryzacji pieniądza, a to w szczytowym okresie, ok roku 351 doprowadziło do tąpnięcia i całkowitej dewaluacji waluty i niepokojów społecznych zakończonych upadkiem związku. Imperium wykorzystało to i w 352 zwasalizowało większą część Eharei. Mówi się że dużą rolę w upadku związku mieli opłacani przez Imperium spekulanci, którzy na równi z chciwymi oligarchami i populistami rozwalili kraj od wewnątrz. Miało to wpływa na późniejsza politykę wewnętrzną Związk. Jednak już w roku 409 wybuchło powstanie zbrojne, wywołane przez członków konspiracyjnych organizacji. Na czele powstania stanął młody dowódca, wcześniej walczący jako najemnik dla Imperium Valarum, Hidar Hamajra. Hidar zdradził Valarum, namówiony przez drobnych kupców którzy przekonali go, że zebrane siły są wystarczające by obalić obcą władzę. W 414 udało się przegonić valaryjczyków, w 415 umacniając zwycięstwo w bitwie pod Karh. Powstanie to było nie tylko zrywem przeciwko obcej dominacji, ale również kolaborantom i skorumpowanej klasie politycznej, z dotychczasową oligarchia na czele. Po czystce wyłoniły się w kraju nowe dominujące rody, Hamajrycji posiadający dziedziczną władzę Namiestniczą i pomniejsze funkcje wojskowe oraz cywilne w administracji, Hadara, bogaci kupcy będący często Regentami, równie bogaty i wpływowy ród kupiecki Rahidnan, i ród Erahid, trochę biedniejszy od pozostałych, ale posiadający silną, prywatną siatkę szpiegów, wierną Związkowi. W nowo powołanym państwie ustanowiono władzę wojskową, ale silną pozycje zachowali również kupcy (obalając jednak mających niemal monopolistyczną rolę oligarchów na rzecz drobniejszych gildii, które łatwo się podporządkowały władzy wojskowej). Potem Eharyjczycy wielokrotnie najeżdżali południowo-wschodnie rubieże Imperium, mając pewien wpływ na jego polityczne osłabienie.

Opis państwa:
Państwo mocno militarystyczne, względnie egalitarne, i mieszczańskie, mocno podporządkowane władzy centralnej ale ze względną autonomią miast wchodzących w skład Związku. Religia podporządkowana władzy świeckiej. Władza bardzo silna we wszystkich sferach życia związku, również ekonomicznej. Miasta względnie bogate, ciasna zabudowa, dobre rozplanowanie, brak monumentalnej architektury, domy budowane głównie ze skały wulkanicznej, cegieł i drewna (głównie cedr, dereń i sosna), w przypadku bogatszych domostw duże i rozległe, z dziedzińcami w środku, pokryte białym tynkiem, w przypadku biedniejszych domy o małej powierzchni, wysokie, lub wielorodzinne domy z dziedzińcem, dachy z kory drzewnej lub dachówek z wypalanej gliny. Miasta posiadają z reguły obszerną zabudowę portową, sztuczne wyspy i nabrzeża pełniące rolę dzielnic kupieckich, magazynów lub koszarów.    

Religia panująca: Haraizm
Opis religii:
Haraizm - jest to religia deistyczna, której centralną rolę stanowi kult bezosobowej siły sprawczej zwanej Harahita. Harahita to siła która przenika świat, i jest z nim tożsama (jak w panteizmie), ale jednocześnie jest czymś więcej, czymś ponad to wszystko, co pojąć może ludzki rozum, i na temat czego można jedynie spekulować ale nigdy nie poznasz sedna prawdy (coś w rodzaju agnostycyzmu). Harahita ma cztery główne emanacje: energia twórcza, eter (przestrzeń), czas, materia. Świat w wierzeniach haraizmu jest wieczny, niestworzony, przeniknięty bezosobową mocą sprawczą która jak już wspomniano jest tożsama ze światem, ale jednocześnie jest czymś poza nim, czego nie można zrozumieć, ona nadaje życiu bieg, tworzy inne byty drogą dialektyki (jak u Hegla, oddziaływanie na siebie tezy i antytezy oraz wynikająca z tego synteza) i oddziaływania na siebie 4 emanacji (energia, eter, czas, materia). Na podłożu elit, haraizm jest religią czysto deistyczną, na podłożu ludowym zaś obrośnięty jest ludowymi wierzeniami i postuluje współistnienie obok siły Harahita różnych pomniejszych bóstw i duchów, z niej powstałych. W niektórych ludowych odmianach haraizm przybiera czysto politeistyczną formę, gdyż prostaczkom niekiedy trudno jest pojąć skomplikowane, intelektualistyczne założenia deistycznego haraizmu. Haraizm w Związku Eharyjskim nie posiada zorganizowanej instytucji i hierarchii kapłańskiej, i jest ściśle podporządkowany władzy świeckiej. Role kapłanów pełnią świeccy nauczyciele religijni - będący raczej filozofami niż kapłanami sensu stricte - a na prowincji często są to lokalni znachorzy, magowie i szamani. Nie ma właściwie monopolu na wyświęcanie kapłanów, każdy kto przejdzie długoletnie nauki i końcową inicjacje u innego szanowanego już kapłana, a potem zdobędzie grono słuchaczy, uczniów a być może i mecenat, zostaje nim bez większych problemów. Jedynym warunkiem jest posłuszeństwo wobec Regenta, który choć pełni władzę cywilną/świecką, uchodzi za autorytet w sprawach religijnych, i może zakazywać działalności heretyckich i niebezpiecznych jego zdaniem dla porządku publicznego sekt Haraizmu. Haraiści z reguły nie budują świątyń, jedynie skromne chramy i kapliczki.

Opis kultury:
Lud Eharyjski wytworzył swoistą ideologię zbliżoną do nacjonalizmu, kładącą silny nacisk na wierność swemu miastu i związkowi, oraz pogardę, a w najlepszym razie poczucie wyższości względem ludów ościennych. Społeczeństwo oparte na handlu, silny etos mieszczański, etos wojownika, i kult władzy.    


Społeczeństwo:
Względnie egalitarne. Klasy społeczne są, chodź nie są one hermetycznie zamknięte i istnieje możliwość awansu po drabinie społecznej. Najwyżej stoją wojskowi i bogaci kupcy, potem prości żołnierze, średni i mali kupcy, rzemieślnicy i rybacy, a na końcu rolnicy.  

Ekonomia:
Kraj oparty na handlu, produkcji soli, rabunkowej eksploatacji zasobów ludzkich (niewolnicy), produkcji wina, szafranu, konopi, lnu i pozyskiwaniu drogich gatunków drzew.


Wojskowość:
Wojsko w Związku Hirahijskim jest zarówno obywatelskie, jak i zawodowe (bardziej elitarne oddziały). Każde dziecko od 7 roku życia, zobowiązane jest uczęszczać do "szkółek" wojskowych, rozlokowanych w ich miejscu zamieszkania, gdzie podlegają doraźnemu programowi przygotowania wojskowego, trwającemu do 17 roku życia. Obowiązkowe treningi odbywają się jedynie 5 razy w tygodniu, z miesięczną przerwą w okresie żniw - co stanowi ukłon w stronę rolników ale i kupców, którzy w tym czasie mają więcej pracy i mogą potrzebować pomocy swoich pociech. Po 17 roku życia wszyscy obywatele zobowiązani są do 3 letnich pełnych treningów wojskowych w zamkniętych obozach szkoleniowych, pełniących również funkcje koszarów w których kadeci nocują i mieszkają, z prawem opuszczania koszarów raz w roku, na okres nie dłuższy niż miesiąc. Po zakończeniu pełnego szkolenia wojskowego obywatele wracają do cywila z obowiązkiem pozostawania w pogotowiu na wezwanie do armii, do 40 roku życia.

Od obowiązku koszarowego w wieku 17-20 lat i późniejszej służby mogą wykupywać się bogaci obywatele poprzez opłacanie specjalnego podatku. Szkolenia doraźne w wieku 7-17 lat są obowiązkowe i nie można się od nich wykupić, aczkolwiek dla dzieci bogatych obywateli istnieją osobne płatne szkoły, gdzie dzieci poza musztrą uczą się innych umiejętności, przydatnych np. w roli urzędnika.

Nazwy rodów możnowładców:
- Hamajra
- Hadara
- Rahidnan
- Erahid

Mapa:
http://zapodaj.net/c9d940ee0e885.png.html

Czerwony to prowincja którą chciałbym mieć, a pomarańczowe to takie, które mogę mieć.


Ostatnio zmieniony przez Ojciec Ted dnia Wto Sie 25, 2015 4:05 pm, w całości zmieniany 8 razy
Powrót do góry Go down
Sigrun
Admin
Sigrun


Liczba postów : 81
Join date : 20/08/2015
Skąd : Królestwo Dēyaalu

Związek Eharyjski - Ojciec Ted Empty
PisanieTemat: Re: Związek Eharyjski - Ojciec Ted   Związek Eharyjski - Ojciec Ted Icon_minitimePon Sie 24, 2015 6:07 pm

Uzupełnij sekcję o wojskowości, religii, kulturze i ekonomii, oraz dodaj mapę - wtedy będziemy rozmawiać.
Powrót do góry Go down
Ojciec Ted




Liczba postów : 13
Join date : 21/08/2015

Związek Eharyjski - Ojciec Ted Empty
PisanieTemat: Re: Związek Eharyjski - Ojciec Ted   Związek Eharyjski - Ojciec Ted Icon_minitimePon Sie 24, 2015 6:22 pm

To pewnie dopiero jutro, bo dzisiaj już pewnie nie będę miał czasu.


Powrót do góry Go down
Ojciec Ted




Liczba postów : 13
Join date : 21/08/2015

Związek Eharyjski - Ojciec Ted Empty
PisanieTemat: Re: Związek Eharyjski - Ojciec Ted   Związek Eharyjski - Ojciec Ted Icon_minitimeWto Sie 25, 2015 3:25 pm

Gotowe. Mocno przerobiłem podanie. Dla osób które znają mnie z Imperiusa od razu rzuci się w oczy, że mocno oparłem się na podaniu z tej gry, ale już w nią nie gram a koncept wydał mi się zbyt fajny by go porzucić. Dodałem ponadto kilka nowych motywów więc zachęcam by jeszcze raz sobie je przeczytać Wink

Dociekliwi mogą znaleźć u mnie element lewicowej propagandy gospodarczej Razz
Powrót do góry Go down
Ojciec Ted




Liczba postów : 13
Join date : 21/08/2015

Związek Eharyjski - Ojciec Ted Empty
PisanieTemat: Re: Związek Eharyjski - Ojciec Ted   Związek Eharyjski - Ojciec Ted Icon_minitimeWto Sie 25, 2015 4:00 pm

Powrót do góry Go down
Ojciec Ted




Liczba postów : 13
Join date : 21/08/2015

Związek Eharyjski - Ojciec Ted Empty
PisanieTemat: Re: Związek Eharyjski - Ojciec Ted   Związek Eharyjski - Ojciec Ted Icon_minitimeWto Sie 25, 2015 4:32 pm

W kwestii mapy proszę o drobną korektę. Koledzy już mi wyjaśnili o co kaman. Poproszę o czerwoną prowincję i dwie prowincje na wschód od niej, jedną nad morzem, drugą na północ od niej.
Powrót do góry Go down
Sponsored content





Związek Eharyjski - Ojciec Ted Empty
PisanieTemat: Re: Związek Eharyjski - Ojciec Ted   Związek Eharyjski - Ojciec Ted Icon_minitime

Powrót do góry Go down
 
Związek Eharyjski - Ojciec Ted
Powrót do góry 
Strona 1 z 1
 Similar topics
-
» Zwiazek Leśny

Permissions in this forum:Nie możesz odpowiadać w tematach
Medieval PBF :: Dział personalny :: Rekrutacja-
Skocz do: