Medieval PBF PBF, Średniowiecze, Strategia |
|
| Dział ekonomiczny | |
| | Autor | Wiadomość |
---|
Peroox Admin
Liczba postów : 134 Join date : 10/08/2015
| Temat: Dział ekonomiczny Pon Sie 10, 2015 5:52 pm | |
| Zasady ekonomiczne Gospodarka państwa zależy od tego jak będzie skonstruowana ekonomia dlatego też poniższa mechanika jest bazą, która zostanie dostosowana do waszego systemu gospodarczego. Składa się on czterech filarów: prowincji, miast, handlu i ludności. Ludność wchodzi w skład wszystkich poprzednich filarów, ale bez niej nie istniała by gospodarka. Rozdział I
| |
| | | Peroox Admin
Liczba postów : 134 Join date : 10/08/2015
| Temat: Re: Dział ekonomiczny Pon Sie 10, 2015 5:53 pm | |
| Prowincje i miasta Prowincja: Każda z prowincji posiada przypisaną do siebie ludność, wartość ziem(WZ), limit rekrutowania wojsk jak i w systemie feudalnym rycerzy i możnowładców. Na podstawie ludności i wartości ziemi obliczany jest przychód od którego odejmowane są koszty zarządzania prowincją w zależności od ustroju państwa (administracja/możnowładcy/inne). Każda prowincja posiada swoje miasto centralne, które jest stolicą prowincji. Jeżeli nie jest to wolne miasto to mieścić się w nim będzie administracja a w systemie feudalnym to z reguły także zamek możnowładcy władającego tą prowincją. Dopóki miasto centralne lub centralna twierdza się broni to prowincji nie można uznać za oficjalnie podbitą. Duże miasta: Miasta są często największymi po twierdzach i zamkach ostojami władzy i to w nich mieści się dalsza administracja. Przez nie także przepływa cały handel, jaki potem dochodzi do kolejnych wiosek i miasteczek (chyba, że cła są zaporowe). Przy szlakach handlowych wyrastają zajazdy i karczmy, rzemieślnicy otwierają swoje warsztaty, a wokół tego przybytki użyteczności publicznej, w postaci choćby zamtuzów. Aby ująć dochody jakie przynoszą miasta trzeba ująć nie tylko jego ludność, ale bogactwo bo im bogatsze miasto tym większe podatki z powyższych przybytków. Miasta posiadają punkty dobrobytu (PD), które wyznaczają jego bogactwo. Nie zawsze wyższe bogactwo oznacza większe miasto, ale w większości przypadków są one współzależne. Dodatkowe dochody jakie generują miasta będą zależne od handlu. Wolne miasto: Może się zdarzyć, że bogate i silne miasto zechce stać się niezależne od wyższej władzy i przestać płacić podatki na rzecz innych. Może zdarzyć się to na drodze buntu lub wojny, a także wykupienia miasta od władcy. Nawet jeżeli było ono miastem centralnym, to nie powoduje to oderwania się całej prowincji, a jedynie miasta co spowoduje, że trzeba będzie wybrać nowe miasto centralne(z reguły drugie największe w prowincji). Wolne miasta traktowane są jako państwa-miasta NPC, z którymi można normalnie zawierać wszelkie umowy i traktaty, jak również też wszczynać wojny. Zdobycie takiego miasta przez władcę, niekontrolującego prowincję nie daje mu władzy nad prowincją, a jedynie nad tym miastem. Wolne miasta z reguł nie będą posiadać wartości ziem jako chyba, że teren oderwany od prowincji będzie na tyle duży, że zostanie on zaznaczony na mapie czymś więcej niż tylko kropką. W zamian za to posiadają one współczynnik dobrobytu. | |
| | | Peroox Admin
Liczba postów : 134 Join date : 10/08/2015
| Temat: Re: Dział ekonomiczny Pon Sie 10, 2015 6:01 pm | |
| Ludność i punkty wartości Ludność: Ludność stanowi podstawę całej gospodarki, dlatego w różnych aspektach uwzględniana jest zarówno w prowincjach, miastach, limitach rekrutacyjnych i handlu jako strona pracująco, kupująca ale ponadto jedyne czego można być pewnym to śmierci i podatków. Wartość ziemi: Wartość ziemi jest powiązana z wszystkim co daje nam ziemia, a więc z rolnictwem, leśnictwem, górnictwem, hodowlą, myślistwem itd. Odkrywanie nowych złóż, inwestycje w rozwój hodowli czy rolnictwa czy rybołówstwa na terenach nadbrzeżnych zwiększa wartość ziemi i dochody, która ona przynosi. Dochody z kopalni złóż surowców strategicznych nie wliczają się do tej puli. Nie jest ona stałym i niezmiennym współczynnikiem, a więc może się zmieniać. Powodzie, huragany, pożary rzadziej susze czy ulewy itp. na stałe wpływają na niego, zazwyczaj z efektem ujemnym, aczkolwiek powódź nanosząca rzeczne muły użyźniając suche i słabe ziemie. Tak samo grabieże, plądrowanie czy całościowo niszczenie miast i wiosek zmniejsza wartość ziem jak także i punkty dobrobytu ponieważ te powiązane są właśnie z nimi. Świat nie jest sprawiedliwy i to samo dotyczy się ziemi. Niektóre prowincje mają bardziej żyzne ziemie, więcej złóż czy lasów, albo lepszy klimat i będzie dawać więcej dochodu niż prowincja z słabą glebą. Nie oznacza to jednak, że gdy prowincja ma niską wartość ziemi to automatycznie jest posiada ona słabą glebę. Po upadku Imperium wiele ziem zostało spustoszonych i zniszczonych, a brak rąk do pracy przy irygacji i pracy na roli zmniejszył wartość ziemi. Punkty dobrobytu: Powiązane są one z miastami, miasteczkami, mniej z wsiami, w których mieszkańcy produkują dobra i handlują. Rozwój rzemiosła, rozbudowy manufaktur, ekspansja gildii kupieckich czy sam rozwój miast i ich obronności powoduje wzrost punktów dobrobytu, a zmniejsza je wszystko co szkodzi, niszczy miasta, bądź też blokuje ich rozwój i prowadzi do regresji.
Ostatnio zmieniony przez Admin dnia Pon Sie 10, 2015 7:13 pm, w całości zmieniany 1 raz | |
| | | Peroox Admin
Liczba postów : 134 Join date : 10/08/2015
| Temat: Re: Dział ekonomiczny Pon Sie 10, 2015 6:42 pm | |
| Surowce strategiczne: Surowce strategiczne są to przede wszystkim minerały, ale i rzadkie towary które nie występują powszechnie. Fakt posiadania ich pozwala na czerpanie z nich dodatkowych korzyści ponad zwykłe dochody z górnictwa, rolnictwa bądź handlu. Takimi surowcami można handlować przez co uzyskiwać bonus. Z każdego złoża wydobywa się określoną ilość surowca, zależnego od wielkości, jakości i jego wykorzystania. Surowce nie gromadzą się co turę, więc uzyskuje się z niego bonus, dochód, albo się go przehandlowuje. Węgiel jest uznawany za surowiec powszechny i wszędzie się trafi węgiel drzewny, albo kopalniany dlatego nie stanowi on surowca strategicznego i posiada do niego dostęp. Surowce kopalniane: - Żelazo - surowiec militarny - lepsza stal, dodatkowe przychody - Miedź- surowiec militarny - lepszy brąz, dodatkowe przychody - Srebro - dodatkowe przychody, pozwala na bicie własnych monet - Złoto - dodatkowe przychody, pozwala na bicie własnych monet - Sól - dodatkowe przychody, konserwowanie żywności na ekspedycje - Marmur - surowiec prestiżowy do rzeźby i architektury, dodatkowe przychody Pozostałe: - Futra - dodatkowe przychody - Wina - dodatkowe przychody - Przyprawy - dodatkowe przychody - Jedwab - zwiększa przychody z handlu, prestiz Dodatkowo surowcami niehandlowe: - Bardzo żyzne ziemie (trzeba zaznaczyć czy wykorzysta się je jako łąki, czy pod uprawy roślin) - Gęste lasy - Bogate łowiska Surowce niehandlowe zwiększają przychody z prowincji poprzez zwiększoną produkcję, dodatkowo zwiększają limit wojsk. | |
| | | Peroox Admin
Liczba postów : 134 Join date : 10/08/2015
| Temat: Re: Dział ekonomiczny Wto Sie 11, 2015 8:05 pm | |
| Handel: Handel wewnątrz państwa przynosi nam profity z opłat celnych i innych podatków, płaconych przez kupców. Ponadto, zyski można czerpać nie tylko z własnych kupców, ale i umów międzypaństwowych dających przywileje własnym kupcom w innym państwie, jak i ustalonej wymiany towarów między władcami z ich prywatnej kiesy. O ile gildie handlowe i samodzielni kupcy naszego kraju mogą handlować niezależnie od podpasanych traktatów, to w żadnym stopniu nie wpływa to na dochody z handlu zagranicznego naszego państwa. Aby zacząć czerpać dochody z tego jak i własnego handlu należy podpisać stosowną umowę handlową, w które zostanie podana trasa handlowa, wymieniane towary zwykłe (fabularne) jak i strategiczne o ile takowe są. Ponadto określa się wielkość handlu w wypadkowej jednostki masy i wartości towarów. Im lepiej prezentuje się umowa tym większy bonus do zysków z tego handlu się otrzymuje. Dokładne uściślenia umowy nie mogą być tajne, ale sam fakt podpisania umowy jak i czym głównie będzie się handlować musi być jawne, ponieważ sam fakt takiego handlu nie jest tajny. Republiki handlowe ponadto mogą otwierać własne faktorie handlowe w państwach z którymi oficjalnie handlują dodatkowo zwiększając swoje zyski i w mniejszym stopniu zyski drugiej strony. Karawana handlowa: Ładowność 25j, Koszt utworzenia: 50 Koszt utrzymania: 5 Strzeżona karawana handlowa: Ładowność 25j, Koszt utworzenia: 150, Koszt utrzymania: 15 Koga handlowa: 100j, Koszt utworzenia: 300, Koszt utrzymania: 40 Uzbrojona koga: 75j, Koszt utworzenia: 400, Koszt utrzymania: 50 | |
| | | Sponsored content
| Temat: Re: Dział ekonomiczny | |
| |
| | | | Dział ekonomiczny | |
|
Similar topics | |
|
| Pozwolenia na tym forum: | Nie możesz odpowiadać w tematach
| |
| |
| |
|